Leergang Gemini
Gemini is gebaseerd op de ervaringen van interim-directeur Niels Vierling die merkte dat het succes van een ib’er samenhangt met verschillende factoren. In de eerste plaats moet de ib’er een tandem vormen met de directie; de rollen moeten goed op elkaar zijn afgestemd. Vanuit onze visie is de ib’er in belangrijke mate de onderwijskundig leider van de school. Daarnaast is adequate kennis belangrijk. Waar voldoet effectief onderwijs van de kernvakken aan? Hoe verhoudt de onderwijsvisie zich tot de methodes en welke keuzes maken we daar als school in? Kies je eigenlijk wel voor een lesmethode en waarom eigenlijk? Hoe analyseer je de leeropbrengsten en hoe stel je vanuit de opbrengsten je nieuwe doelen op? En ten slotte moet de ib’er de leerkrachten ook kunnen coachen en begeleiden. Daarbij draait het om het innerlijk bewustzijn van de ib’er zelf. Durft die te confronteren? Leiderschap te tonen? En te werken vanuit een duidelijke opvatting?
Juist op deze drie onderdelen voegt Gemini belangrijke nieuwe inzichten toe: je leert een visie te ontwikkelen op basis van wetenschappelijk onderzoek en bepaalt hoe je eventuele obstakels kunt overwinnen. Daarbij zal je ook stevig met jezelf worden geconfronteerd, waardoor je anders naar jezelf en de invulling van je rol gaat kijken. Ook de praktijk komt volop aan bod; van de deelnemers zal gevraagd worden praktijkopdrachten uit te voeren en in te brengen tijdens de bijeenkomsten.
